turbosprężarki

Awarie i eksploatacja

Co jest główną przyczyną awarii turbosprężarek ?

Nierzadko powód uszkodzenia turbosprężarki nie tkwi w sprzęcie, lecz jest spowodowana przez czynniki zewnętrzne . Z tego powodu niezmiernie ważne jest zlokalizowanie prawdziwego powodu usterki, nim zdecydujemy się na instalację kolejnej. W ten sposób eliminujemy ponowne zniszczenie turbiny z powodu wadliwości zewnętrznego osprzętu turbosprężarki.

zniaczyszczenia oleju ZANIECZYSZCZENIA OLEJU
Są spowodowane przez używanie kiepskiej jakości oleju, wątpliwej jakości filtrów, nierzadko przyczyna tkwi w nieregularnym wymienianiu oleju silnikowego. 
Jest to znaczące zagrożenie dla części składowych , wywołują one starcie powierzchni łożysk. Zanieczyszczony olej powoduje wytwarzanie się bruzd oraz rozkalibrowanie łożysk, co przekłada się na szybkie zużycie wałka oraz obudowy.
Niedostateczne smarowanie Niedostateczne smarowanie, bądź brak smarowania.
Najczęściej jest to efekt braku drożności układu smarowania bądź też zużycia oleju.
Powodami niedostatecznego smarowania są najczęściej przewody olejowe o ograniczonej drożności spowodowane zablokowaniem bądź ograniczeniem przepływu przez nieodpowiednio zainstalowane uszczelki. Także rozrzedzenie oleju przez paliwo może spowodować wyeksploatowanie łożysk i wałka, dzieje się to przez przegrzanie tych części .
praca w ekstremalnych warunkach PRACA W EKSTREMALNYCH WARUNKACH
Najczęściej przyczyną usterki są tu skrajnie niskie temperatury bądź zbyt duże ciśnienie.
Olej traci swoje działanie poprzez niską temperaturę, bądź ciśnienie. Olej zaczyna osadzać się na wałku i blokować jego prawidłową pracę, co bezpowrotnie uszkadza wałek. W skrajnych przypadkach można zaobserwować odpadanie elementów łopatek od konstrukcji wirnika kiedy zostaną one uszkodzone przez pracę w ekstremalnych warunkach, niekiedy można zaobserwować deformację ich kształtu.
zanieczyszczenia w układzie dolotowym bądź wylotowym ZANIECZYSZCZENIA W UKŁADZIE DOLOTOWYM LUB WYDECHOWYM SILNIKA
Ich przyczyna to zła praca układu dolotowego jak i nieodpowiedni montaż.
Zanieczyszczenia takie jak ziarenka piasku, czy grudki soli i inne, odbijając się od ścianek sprężarki mogą spowodować trwałe uszkodzenie łopatek. Ponadto czynniki takie jak rdza kolektora wydechowego mogą spowodować duże szkody w łopatkach turbiny.

 

Najważniejsze zasady w sferze użytkowania turbosprężarek

  • Należy unikać wysokiego stanu oleju na miarce w silniku.
  • Pod żadnym pozoroem nie używaj silikonu do łączeń olejowych przy turbinie, zaś w innych miejscach nie nadużywaj go.
  • Nie należy uruchamiać pojazdu z nogą na gazie. Gdy naprawdę chcesz to zrobić to zakręć rozrusznikiem bez nogi na gazie, po kilku obrotach rozrusznikiem pobudzona do działania pompa olejowa wywrze ciśnienie oleju na układ i turbinę co wywoła usztywnienie minimalne wirnika.  Dlatego powolne naciśnięcie nogi na gaz znacząco zmniejszy starcie bieżni łożysk ślizgowych . Jeżeli nie będziemy stosować się do tej rady możemy narazić pojazd na powstanie luzów bocznych wirnika bądź też wyciek oleju z turbiny.
  • Gdy masz zamiar zmienić olej bądź turbosprężarkę, zawsze poluzuj przewód zasilający turbinę olejem i pokręć rozrusznikiem bez uruchomienia, aż ujrzysz olej spod uszczelki bądź też krućca który łączt przewód zasilający olejem turbinę, wtedy możesz być pewny że magistrala olejowa silnika ma pożądaną poduszkę olejową, co ma na celu  ochronę elementów silnika przed nadmiernym wyeksploatowaniem. Po przykręceniu przewodu zakręć połowę cyklów kręcenia rozrusznikiem przed pokazaniem się oleju : da to pewność iż włączenie silnika nie wywoła jakichkolwiek niepożądanych zmian w silniku na powierzchni ślizgowej (panewki).
  • Zawsze regularnie wymnieniaj zarówno olej jak i filtry : paliwa i powietrza !

Układ odpowietrzenia silnika

Tłoki, które pracują w komorze korbowej wytwarzają ciśnienie, które trzeba odprowadzić z silnika, zbyt duża jego ilość może zaowocować uszkodzeniem sprężarki. Dlatego też wysokość oleju w żadnym wypadku nie może przekroczyć 50%  na kontrolce, większą ilość silnik „wypoci”. Sama komora sprężania gazu w misie olejowej musi być w dobrze dobranym rozmiarze. Jeżeli nie będzie, to sprzężenie wytworzonych gazów zatka spływ oleju do misy z innych części , co wywoła awarię, eksplozję a nawet zatarcie spowodowane niedostateczną ilością odpowiedniego ciśnienia oleju (poduszki olejowej). Gdy filtr powietrza jest zabrudzony lub choćby w połowie przytkany wywoła to usterkę w pojazdach, których układ odpowietrzenia jest zamknięty (ekologiczny), np. turbina czy sprężarka. W silnikach mocniej wyeksploatowanych, które mogą mieć przedmuch z tłoków do misy olejowej i „pocenie się” na wszelkiego typu uszczelnieniach. W takiej sytuacji by uratować sytuację chwilowo należy powiększyć komorę sprężania gazu w komorze korbowej przez zmniejszenie stanu oleju na miarce na 25% . W silnikach samoodpowietrzających się tzn. Volvo. Skania, Reno: otrzegamy ! Pojazdy te wyprodukowane po 2000 roku mają przeważnie obieg odpowietrzenia zamknięty – dlatego pożądana ilość oleju na kontrolce to 25 % .

Wymagane ciśnienie oleju w układzie wirującym

Zalecane ciśnienie oleju w czasie pracy na biegu jałowym turbiny powinno wynosić 0,7  atm. W czasie obciążenia , gdy pojazd pracuje ciśnienie nie powinno  zmniejszyć się na mniej, niż  1,5 atm. Wirowanie układu wirującego turbiny dochodzi do 300 000 na min, w dużej mierze uwarunkowane jest to przez  rozmiary wirników i pożądanych obrotów silnika. Najbardziej intensywne obroty generują turbosprężarki w silnikach osobowych. Wszelkie gwałtowne obciążenie silnika obrotami stwarza pewne uszkodzenia części składowych silnika, szczególnie jeżeli chodzi o  turbine. Wygenerowanie właściwej poduszki olejowej w układzie wirującym turbiny gwarantuje ochronę przed awarią, dlatego też  odpowiednie ciśnienie oleju w silniku wcale nie świadczy o sprawności turbiny, a jej użytkowanie. Moment obrotowy wirnika turbiny powinien pokrywać się z momentem dostarczonego ciśnienia oleju w turbinie.

Użytkowanie turbosprężarek

ZANIM ZAMONTUJESZ TURBOSPRĘŻARKĘ: 
Przed pierwszym użyciem turbosprężarki wyeliminować usterkę, która spowodowała awarię lub wymianę turbosprężarki
sprawdzić odpowiednie ciśnienie układu smarującego w silniku
dokonać wymiany oleju  i filtrów : zarówno olejowego, jak i powietrza
sprawdzić, czy przewody łączące w kolektorze ssącym są szczelne
jeżeli przewód olejowy nie jest szczelny, zastosować tylko uszczelki kligielitowe, bądź też azbestowe.
Zanim włączymy silnik z zainstalowaną już nową sprężarką, trzeba napełnić komorę olejową olejem silnikowym, aby zapewnić odpowiednie smarowani łożysk turbiny w trakcie pierwszego uruchomienia, eksperci radzą by zdjąć miskę olejową , dokładnie wyczyścić układ pompy olejowej (konkretniej mówiąc przewody dolotowe) , intercooler oraz zwrócić uwagę na szczelność i drożność tego układu . Niezbędne będzie zainwestowanie w nowe przewody oleju zarówno wylotowy jak i dolotowy.
Gdy w turbinie jest już świeży olej należy popuszczać przewód zasilający olejem turbinę i kręcić bez odpalania z przerwami aż pokaże się olej, wtedy należy dokręcić przewód , ponownie go zakręcić na około pięć sekund  i dopiero wtedy uruchamiamy silnik. To do turbosprężarki  olej dostaje się ostatni, dlatego nie tylko smarowanie ale także i poduszka olejowa, ma wpływ na jej bezawaryjne działanie oraz cały silnik.

CO ROBIĆ, BY TURBOSPRĘŻARKA PRACOWAŁA BEZAWARYJNIE ?

ZWRÓĆ UWAGĘ NA: 
stałe ciśnienie w układzie smarowania
terminową wymiany oleju a także filtra olejowego i filtra powietrza co 10 000 kilometrów, olej nigdy nie powinien być w ilości większej, niż połowa na kontrolce.
szczelność układu kolektora ssącego powietrze
PORADY DOT. EKSPLOATACJI: 
W żadnym wypadku nie odpalaj z nogą na gazie, gdy już uruchomisz silnik pod żadnym pozorem nie zwiększaj prędkości obrotowej , rozsądnym jest przeczekanie 2-3 minut aby smarowanie w układzie smarowania było odpowiednie
Przestrzegamy też przed gaszeniem silnika, który pracuje na wysokich obrotach,gdyż turbina działa jeszcze przez pewien czas bez smarowania, grozi to jej zatarciem
Gdy zmieniono turbinę, należy kręcić bez odpalenia do chwili pojawienia się oleju przy turbinie. Wtedy należy dokręcić przewód i po zakręceniu – po 5 sekundach uruchom silnik.
CO NAJCZĘŚCIEJ POWODUJE AWARIE TURBOSPRĘŻAREK:
niedostateczne,bądź zbyt duże ciśnienie układu smarowania
zanieczyszczenia komory doładowującej
zanieczyszczenia oleju oraz  filtra olejowego
źle przeprowadzone pierwsze uruchomienie (gdy komora smarowania turbiny nie jest zalana odpowiednią ilością oleju)

Dodaj komentarz