Czym jest turbosprężarka?
Filolog języka polskiego odpowiedziałby, że złożeniem. Dwie podstawy słowotwórcze połączone za pomocą wrostka stworzyły nowy wyraz.
A mechanik? Jego wykład byłby prawdopodobnie trochę dłuższy, ponieważ nie da się w dwóch słowach wyjaśnić działania turbosprężarki czy kompresora powietrza, bo taka jest druga nazwa tego urządzenia.
Gazy wydechowe napędzają turbosprężarkę. Z silnika trafiają do kolektora, aby stamtąd wpaść do turbiny, która w swoim wnętrzu posiada wirnik, który jest napędzany przez wał. Wprawiany w ruch spręża powietrze, które zasila silnik. Proces ten ma zasadnicze znaczenie dla spalania. Jednostka sprężonego powietrza zawiera więcej tlenu, więc i spalenie jest wydajniejsze. Dodatkowy tlen i dodatkowa ilość paliwa w samochodach benzynowych równa się większej mocy silnika. W silnikach diesla pełniejsze spalanie pozwala na zredukowanie zanieczyszczeń oraz wpływa na ich sprawność.
Kiedy kompresja powietrza zostanie zwiększona, równocześnie podnosi się temperatura tego gazu. A im większa, tym mniejsza gęstość, czyli do cylindrów dostaje się mniej tlenu. Aby proces spalania był jeszcze bardziej efektywniejszy, wykorzystuje się chłodnicę powietrza, czyli tak zwany intercooler. W samochodach sportowych, chcąc obniżyć temperaturę sprężonego powietrza, stosuje się wtrysk wody lub alkoholu. Zasadę tego rozwiązania można bardzo łatwo wyjaśnić. Wystarczy tylko wyliczyć potrzebną ilość energii do zmiany temperatury powietrza i płynu. Aby podnieść temperaturę wody o 1°C, potrzeba cztery razy więcej energii niż do obniżenia temperatury powietrza o tę sama wartość.